rundtomsklerose

rundtomsklerose

Om denne blog

Jeg vil via denne blog dele nyheder, erfaringer og overvejelser om sklerose og relaterede emner med dig.

For at kunne skrive en kommentar skal du tilføjes som bruger; send mig din e-mail adresse, hvis du ønsker dét. Brugere kan logge sig ind med deres e-mail adresse og adgangskoden: rundtomsklerose. Når du klikker på den lillebitte, sorte trekant til højre for "Husk mig", kommer du ind. Den findes i højre spalte under listen over tidligere indlæg, så scrol ned.

Indlæg 3: Sklerose-kost beskytter os mod Alzheimers

rundt om skleroseOprettet af Anne-Kirsten Brønserud fre, august 31, 2012 13:29:22

Den kost, som bremser - måske endda vender - sklerosens forløb, beskytter os samtidig mod at blive demente. Det er da en fin ”sidegevinst”.

Egentlig er det logisk nok, for både demenssygdomme og sklerose rammer nerveceller i hjernen. Ved sklerose beskadiges nerverne i centralnervesystemet, dvs. hjernen og rygmarven. Ved demenssygdommen Alzheimers går nerveceller i hjernen til grunde, hvilket giver svigtende hukommelse og hjernefunktion. Da begge sygdomme er knyttet til betændelse (inflammation), vil en kost og levevis, som dæmper inflammation, naturligvis hjælpe ved begge tilstande.

Som bekendt forekommer sklerose langt hyppigere hos befolkninger bosat langt fra ækvator, fordi vi ikke får ret meget sollys. En af de centrale årsager til sklerose er mangel på D-vitamin; et vitamin som kroppen danner, når vi får sol på huden. Den danske vinter er mørk og laaang, og den danske sommer giver os heller ikke mange chancer for at få sol på kroppen, så D-vitamin-mangel er udbredt. Undersøgelser viser, at især mennesker med sklerose har for lavt niveau af D-vitamin i kroppen.

Nu viser en større undersøgelse, at D-vitamin mangel også øger risikoen for at få kognitive problemer, dvs. problemer med at huske, planlægge og overskue. Det fortæller videnskabsjournalisten Jean Carper, som i sin nyeste bog ”100 simple ting du kan gøre for at forebygge Alzheimers og aldersrelateret demens” har samlet alt det sammen, som forskere har fundet ud af vedrørende Alzheimers. Omtalte undersøgelse viste, at det øger risikoen for at få kognitive forstyrrelser med 42 % at være i ”underskud” med D-vitamin og med 394 % at være i ”alvorligt underskud”.

For at forebygge Alzheimers skal vi tage ca. 50 mcg D-vitamin om dagen. Det er individuelt, hvor meget vi behøver, men vi skal sørge for at holde blodets D-vitamin-niveau på 125 - 150 nmol/L, skriver Jean Carper. Som det fremgår af afsnittet om sammenhængen mellem D-vitamin og sklerose i min bog, anbefaler visse læger, at mennesker med sklerose sørger for at holde blodets D-vitamin-niveau på mindst 150 nmol/L.

Et af de almindelige symptomer ved sklerose er netop kognitive problemer, som min bog ”Rundt om sklerose” også har et afsnit om. Den kost, som forebygger demens og Alzheimers, har mange lighedstræk med den sklerosekost, som jeg har lagt frem i min bog og på www.rundtomsklerose.dk. Jean Carper opsumerer på baggrund af den nyeste forskning følgende:

· Spis en kost med bælgfrugter, fuldkornsprodukter, grønne bladgrøntsager, frugt, nødder, mandler, valnødder, olivenolie, løg, hvidløg og spis fed fisk mindst to gange om ugen. Sørg for hver dag at få 2½ dl mørke bær og 3 portioner grøntsager med kraftige farver (hvide kartofler har ingen virkning mht. at forebygge Alzheimers).

· Begræns omega-6 fedtstoffer og spis mere omega-3 fedtstof (tag fiskeolie-tilskud). Undgå animalske, mættede fedtstoffer og især transfedtsyrer. Hold dig helt fra rødt kød og erstat mælkeprodukter med mandel-, soja- eller rismælk - eller hold dig til de fedtfattige mælkeprodukter.

· Spis kun fødevarer med et lavt glykæmisk indeks, så blodsukkeret og insulin-produktionen holdes nede; dvs. undgå sukker og spis kun fuldkornsprodukter.

· Spis dagligt ½ - 1 teske kanel, som virker blodsukker-stabiliserende.

· Drik grøn te - og til maden evt. et enkelt glas rødvin.

· Som absolut minimum skal vi tage en daglig multivitamin-pille uden jern; helst én med højt indhold af antioxidanter.

· Udover D-vitamin har forskning vist, at 1.000 mcg B12-vitamin, 200 mg alfaliponsyre og 500 mg acetyl-L-carnitin dagligt forebygger Alzheimers. Præcis de samme kosttilskud tager jeg på grund af min sklerose!

· Undgå miljøgifte (pesticider og tungmetaller er nervegifte) og lad være at ryge.

· Desuden skal vi holde hjernen i gang. Vær mentalt aktiv og bestræb dig på at leve et liv, som er intellektuelt, socialt og fysisk stimulerende. Lær noget nyt med mellemrum og sørg for nye oplevelser.

· Motion øger blodgennemstrømningen i hjernen, sætter gang i dannelsen af nye hjerneceller og modvirker en række faktorer, som kan føre til kognitive forstyrrelser eller Alzheimers. Desuden øger motion niveauet af et protein (BDNF) i hjernen, som stimulerer vækst og modstandskraft hos nye hjerneceller. Når vi bliver ældre, falder niveauet af dette protein. Både mennesker med Alzheimers og mennesker med kognitive forstyrrelser har meget lave niveauer af dette protein.

· Regelmæssig meditation hjælper også med at holde hjernen velfungerende.