rundtomsklerose

rundtomsklerose

Om denne blog

Jeg vil via denne blog dele nyheder, erfaringer og overvejelser om sklerose og relaterede emner med dig.

For at kunne skrive en kommentar skal du tilføjes som bruger; send mig din e-mail adresse, hvis du ønsker dét. Brugere kan logge sig ind med deres e-mail adresse og adgangskoden: rundtomsklerose. Når du klikker på den lillebitte, sorte trekant til højre for "Husk mig", kommer du ind. Den findes i højre spalte under listen over tidligere indlæg, så scrol ned.

24. Mine helbredsmæssige mål og min helse-plan for efterår & vinter 2013-14

rundt om skleroseOprettet af Anne-Kirsten Brønserud tir, september 24, 2013 16:46:01

Vi har netop passeret jævndøgn, og årstidsskiftet har fået mig til at tænke over, hvad jeg vil med mit liv i det kommende halvår. Den del, der handler om mit helbred, vil jeg dele hér. At offentliggøre sin helse-plan er én måde at forpligte sig til at holde den på.
Jeg har nydt den vidunderlige sommer i fulde drag: har tilbragt så meget tid udendørs som muligt, har spist de fleste af mine måltider ude og har om aftenen siddet på terrassen, indtil det blev for mørkt til at læse.

Nej, jeg har ikke læst én bog om sklerose i sommer; jeg har ”holdt fri”. Jeg har bare levet i nu’et og nydt livet, og det har været dejligt.
Det siges, at det er afstressende og gavner nervesystemet at acceptere situationen, som den ér og bare leve i nu’et, men fysisk har det ikke gavnet mig.
Jeg har ladet mine kostvaner skride; har spist is to gange og kager og brød med gluten flere gange. Desuden har jeg fået færre grøntsager, end jeg plejer.
Så nu har jeg behov for at komme tilbage på rette spor og lægge en helse-plan for efteråret og vinteren.

Mit overordnede mål er at blive helbredt, så nu genoptager jeg mine bestræbelser på at forbedre mine vaner; at søge efter nye helbredsfremmende tiltag og behandlinger, afprøve dem, evaluere dem og derpå justere min helseplan.
”Stresser du ikke dig selv ved at forsøge at blive helbredt?” er jeg blevet spurgt. Jo, til en vis grad, for ved at sige højt, at der er forskel på den helbredstilstand, jeg har, og den jeg gerne vil have, og ved at have som mål at ændre det, skaber jeg en form for stress. Men jeg anser det for menneskeligt, naturligt og sundt, at der er en vis afstand mellem dér, hvor vi er lige nu og dér, hvor vi gerne vil hen. Uden en sådan afstand ville vi ikke bestræbe os på at flytte os eller opnå noget som helst. Men selvfølgelig skal mål-sætninger hverken skabe stress, dårlig samvittighed eller skuffelse, så:

Hvordan finder jeg en balance mellem at nyde livet her og nu - og at arbejde hen imod helbredelse?

Hvordan ser den helse-plan ud, som er praktisk gennemførlig for mig og alligevel stram nok til at have effekt?

· Kost: Jeg spiser igen grøntsager 2 - 3 gange om dagen, spiser glutenfrit samt undgår mælkeprodukter og sukker. Nu kan min dejlige have passe sig selv indtil foråret, så jeg i stedet kan bruge mere tid på madlavning.

· Døgnrytme: I løbet af sommeren ”skred” min døgnrytme, så jeg spiste aftensmad sent og gik alt for sent i seng. Følgelig fik jeg først morgenmad langt op ad formiddagen, for dels sov jeg længe, dels var jeg ikke sulten før.
Min akupunktør Lene Nielsen (se www.terapi-alt.dk) siger, at ifølge kinesisk medicin får jeg ikke næret nyre-energien, når jeg spiser morgenmad så sent. Alle meridianer får deres yin- og yang-energi fra nyrerne, og det er nyre-energien, der giver næring til alle organerne. Når jeg ikke er sulten om morgenen, skyldes det, at jeg spiser aftensmad for sent. Det er bedst ikke at spise efter klokken 18, for det belaster leveren, som blandt andet styrer muskler og led. Leverens opgave er at rense om natten (mellem klokken ét og tre); hvis den er overbelastet, får musklerne ikke den natlige hvile, de skal have.

· Tillidsfulde tanker: Omtrent en gang hvert halvår skriver jeg ned - så ærligt og detaljeret som muligt - hvordan det står til med mit helbred og humør. Det skal jeg bruge, når jeg skal evaluere og justere min helseplan. Indtil da glemmer jeg det, for i det daglige skal jeg kun tænke på og tale om alt det, der går fremad. Det er vigtigt at give sin plan en chance i allermindst 3 måneder, dvs. holde fast ved den, være tålmodig og forvente, at den virker. Derfor skal jeg ikke hver dag gå og granske, om der er effekt, men derimod have fokus på processen. Det gør jeg ved hjælp af afkrydsning i et skema, så jeg kan fastholde mig selv på at få gjort de ting, jeg har bestemt mig for.

· Fysisk træning: Jeg er stolt af, at jeg på trods af sommerferien kun har aflyst min træning med fysioterapeut tre gange - og jeg fortsætter selvfølgelig med at køre i motionscenter. Om sommeren får jeg desuden noget motion ved at arbejde i haven; det erstattes i vinterhalvåret af indendørs øvelser. Hvert enkelt øvelse står også i mit afkrydsningsskema.

· Lys: Jeg har tændt mine biolys-lamper igen, men vil også bestræbe mig på at komme ud og få ægte dagslys.

· Akupunktur: Dette efterår-vinter-halvår gennemgår jeg en intensiv akupunktur-kur mod sklerose.

Den berømte kræft-læge Bernie Siegel siger:
Lev sundt, sørg for bevægelse og lys, udfør dit healingsarbejde og modtag de behandlinger du har valgt samtidig med, at du siger ”Din vilje ske”.